- -->
موقع مليون شاعر وشاعره مصرى وعربى موقع مليون شاعر وشاعره مصرى وعربى
الرئيسيه

آخر الأخبار

الرئيسيه
الرئيسيه
جاري التحميل ...
الرئيسيه

(حلم جميل) قصيدة بقلم الشاعر/حسن هاشم حسنين

(( حلم جميل ))

عشقتك
عشق مالو ذي

يا ساكنه القلب
حروفك ضي

يا نعمه
من الواحد الحي

انا في حبك
بقيت درويش

تعالوا نشوف
كام واحد
بقىٰ فحبك
من الدراويش

عشقتك
عشق
واحد
كان زمان مجنون
ب ليلىٰ
عشق عاش
بين حروفنا
من عصور وقرون

عشقتك
عشق عاشق
حب واحده
اسمها جوليت
حب خلَّىٰ
قلبي يبكي
بين قلوب ملايين
يا حلم جميل

يا حلم جميل
انا القبطان

غرقت 
ف حضنك الدافي
ومش شايف
انا في حبك
ولو مره
بر امان

انا القرصان
لاقيتك بحر
من الحرمان
وتهت زمان
بين امواجك العليا
بلا شُطْأن

لمحتك
وسط موج البحر
وقلت فنار

لاقيتك صخر
وانا علىٰ الشط

لمحت 
قلوب
وراها قلوب
بتتحطم
ذي الموج
بتتلاقىٰ
وانا وانتي
بنتلاقىٰ
يا روح الروح

تعبت كتير
انا ف قربك
يا حلم زمان

ومش شايف
طريق واحد
يوصلني
لنعمه
اسمها النسيان

انا حبيت
وانا اللي بغني
ف بعادك
كلام الصبر
في المواويل

كلام الحب
في غيابك
بقىٰ مراسيل

انا اللي شربت
من شهدك
يا روح الروح

انا الطير
اللي بقىٰ مهاجر
علىٰ ضفافك
يا نهر النيل

ونفسي ألاقي
ولو مره
طريق واحد
يوصلني
لنعمه
اسمها النسيان
يا حلم جميل

يا حلم جميل
انا ابنك
انا اتربيت
هنا في ارضك
اموت
واصون انا عرضك
يا اسم جميل

يا اسم جميل
حروفه بين
سطور قرأن

يا حافظه
حرمة الأديان
قالولي
طريقك النسيان
وانسىٰ اذاي

وانسىٰ اذاي
حروف اسمك
يا ريحة
جنة الرحمن
يا حلم جميل

عشقتك عشق
مالو ذي
يا ساكنه القلب
حروفك ضي

ولسه هشوف 
كام واحد 
بقىٰ في حبك
من الدراويش
يا حلم جميل

الفيلســـــــوف العاشــــــــق
حســــــــن هاشــــــم
اكتملت بتاريخ 16 اكتوبر 2018
وقت النشر  16 نوفمبر 2018

التعليقات



إذا أعجبك محتوى الموس الشعريه وعه ا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك الموسوعه بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

جميع الحقوق محفوظة

موقع مليون شاعر وشاعره مصرى وعربى

2016